Smuteční síň, Roudnice nad Labem

Smuteční síň, Roudnice nad Labem
Studie 2010
Projekt
Realizace
Autoři Jan Šépka
Spolupráce Martin Kvita, Martina Vlnasová, Lukáš Zimandl

Jaký je rozdíl mezi prostorem ve smuteční síni a v kostele? Hlavní rozdíl je v atmosféře, v intenzitě světla. Pro mě je smuteční síň daleko intimnějším prostorem, možná i trochu tajemnějším než kostel, a proto jsem se rozhodl pro potlačení světla, aby byl interiér více uzavřený do sebe, což se mi pro smuteční síň jeví jako adekvátní pojetí. A to především díky tomu, že se člověk přeci jen více soustředí na samotný akt smutečního obřadu. Má možnost více přemýšlet o blízkém, kterého ztrácí a možná i o sobě samém. Další důležitou otázkou při návrhu smuteční síně bylo samotné téma. Oslovila mě stará řecká báje o Charónovi, který přepravoval zesnulé na své loďce na druhý břeh. Mojí koncepcí je tedy uzavřený tvar loďky, který by měl pozůstalým vytvořit prostor pro meditaci. Pomyslně se tak jedná o jakousi cestu se zesnulým na „druhý břeh“. Důležitým momentem je koherence vnitřního i vnějšího tvaru objektu, jenž by měl společně s celkovým řešením zahrady vyvolávat meditační klidnou náladu. Objekt nové smuteční síně dotváří existující urbanistickou koncepci areálu hřbitova. Podélný tvar vymezeného prostoru představuje cestu, která začíná vstupem s borovým hájem, pavilonem a končí velkou vodní plochou s ostrovy a lekníny, odkud vyplouvá Charónova loď na další pouť. Celý objekt smuteční síně je navržen z pohledového betonu, přičemž vnější zdi budou probarveny černým kamenivem a pigmentem, aby se stavba vůči svému okolí více odlišila a připomínala smuteční bárku. Provozně je objekt rozdělen do dvou částí, kde nadzemní představuje smuteční síň a podzemní část je převážně provozním zázemím. Z konstrukčního hlediska se jedná o železobetonovou skořepinu. Prostor získává díky odsazení spodní části trupu od vrchního zastřešení specifickou světelnou atmosféru, která je jedním ze základních motivů celého řešení.